2022. május 30. (hétfő) 09:49
Sajószentpéter anno (5. rész)
Borítókép: Fortepan / Hunyady József Egy elfelejtett képzőművész Sajószentpéter kulturális életében az idők folyamán több ízben is kimagasló szerepet töltöttek be a képzőművészek. A nagy generáció egyik első képviselőjét, a kétszeres Munkácsy-díjas Lukovszky Lászlót (1922. április 27. – 1981. május 28.) ma már alig ismerik Sajószentpéteren, mintha a korával együtt kissé őt is igyekeznénk elfelejteni. Rá emlékezve idézzünk most fel néhány korabeli sajtóbeszámolót. Az első műveiből válogatott egyéni kiállítására Sajószentpéteren került sor, amelyről az Észak-Magyarország 1951. szeptember 9-én megjelent számát így értesítette Mikola Gyula: „Lukovszky László festőművész kiállítása Sajószentpéteren Lukovszky László festőművész, a Bükkaljai Szénbányák dolgozója a sajószentpéteri bányatelepi kultúrotthonban gyűjteményes kiállítást rendezett vázlataiból, szénrajzaiból, rézkarcaiból és olajfestményeiből. A tehetséges művész a dolgozó nép életét ábrázolja műveiben megkapó realizmussal, Leninről és Sztálinról készült rajzai, festményei mellett kiválnak nagyobb művei: A sztahanovista vájár, A tagosítás. Tavasz a szőlőhegyen, Hazatérés és Eső után című művei. Ezek színhatásukban művésziek, tartalmilag nevelő hatásúak. A kiállítás szeptember l0-éig tart.” Művészetének elismerésére hivatalosan legelőször 1952. április 4-e (a sokáig hivatalos ünnep, a „felszabadulásunk ünnepe”) alkalmából került sor. Az első Munkácsy-díja átadásáról (a másodikat 40. születésnapja előtt, 1962-ben vehette át) a művész harmincadik születésnapján, 1952. április 27-én megjelent számában - mintegy ajándékként - szintén az Észak-Magyarország számolt be: „LUKOVSZKY LÁSZLÓ Munkácsy-díjas festő kitüntetéséről Lukovszky László, a Sajószentpéteren élő Munkácsi-díjjal kitüntetett fiatal festőművész kitüntetése alkalmából a következőket mondotta: — Minden művészi munka alapja az élettel való eleven kapcsolat. Ez volt az alapja a Munkácsi-díjjal jutalmazott „Tagosítás” című képem megfestésének és ez az alapja további munkámnak is. A „Tagosítás” témája nem holmi ötletként merült fel bennem, hanem a község fontos problémájaként. A tagosítás szükségessége abban az időben több hétre lekötötte figyelmem. Tavaly márciusban, amikor megtörtént a döntés, ezt a fordulatot akartam megörökíteni. A gépállomás térképről magyarázó dolgozó, a tszcs tagok, a község többi dolgozója, — munkások és parasztok — közös erővel valósítják meg a tagosítást, amellyel felszámolják a régi nadrágszíj parcellákat és megteremtik a gépesített gazdálkodás feltételeit. A márciusi kora tavaszt jelző képemen igyekeztem a tájjal is kifejezni mondanivalómat. A barna, nedves földek a termékenységről, a mélyenszántó traktorok korunkról, a képen látható dolgozó emberek a termelő munkáról beszélnek a szemlélőnek. Arra törekedtem, hogy a táj sajószentpéteri jellegű legyen, de ugyanakkor érződjék az is, hogy része az ország szívverésének. Ezt a távolban húzódó magasfeszültségű vezetékkel érzékeltetem. Egész művészelemmel hazám fejlődését, a béke ügyét akarom szolgálni. A Munkácsi-díj nagy örömet szerzett nekem. A kitüntetés még nagyobb elmélyülésre, a szakmai ismeretek fokozott elsajátítására ösztönöz. A kitüntetés bizonyítéka annak, hogy pártunk, kormányunk mennyire megbecsüli a művészeket, értékeli tevékenységüket és eredményes munkájukhoz minden lehetőséget megad.” A harmadik megidézett cikkben sajnos már a művész halálhírét közli 1981. május 30-án az alábbiak szerint olvasóival az Észak-Magyarország gyászhíre: „A Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége Észak-magyarországi Területi Szervezete és a gyászoló csatád fájdalommal tudatja, hogy LUKOVSZKY LÁSZLÓ kétszeres Munkácsy-díjas festőművész 1981. május 28-án, 59 éves korában elhunyt. Az elhunytat a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége és a Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja saját halottjának tekinti. Temetéséről később történik intézkedés.” A lap Sajószentpéteren született, jó tollú, neves újságírója, Benedek Miklós pedig ugyanebben a számban így búcsúzott tőle: „Lukovszky László eltávozott Ismét szegényebbek lettünk. Szegényebb lett Borsod—Miskolc képzőművészeti élete, szegényebb lett az egyetemes magyar művészet: Lukovszky László kétszeres Munkácsy-díjas festőművész 59 éves korában elhunyt. Miután megjárta a második világháború poklát, Sajószentpéteren telepedett le, majd mintegy három évtizede Miskolcra költözött és azóta élete, festő- és grafikusművészi munkássága egybefonódott a város életével. A maga eszközeivel fáradhatatlanul küzdött érte, hogy Miskolc szebb legyen, hogy a város lakossága közelebb kerüljön az egyetemes fejlődéstől elválaszthatatlan művészethez, hogy mind több ember legyen barátja a szépnek, a nemesnek, az igaz értékeknek. Tett ezért messze az országhatáron túl is elismert alkotó munkásságával, a különböző társadalmi szervezetek keretei között végzett, tevékenységével, művészeti nevelő. felvilágosító munkával, a diósgyőri nagyüzemek dolgozóihoz fűződő kapcsolatával, Három évtizede elválaszthatatlan a város életétől, ott volt minden jelentős kiállításon és ott volt a kohók tövében, ahol barátai várták, hogy tanuljanak tőle más szemmel látni. Két Munkácsy-díj honorálta munkásságát. Most örökre elment. Festményei, grafikái, embersége - velünk maradnak. Nagyon fog hiányozni. Szegényebbek lettünk... (bem)” Hogy halálával tényleg szegényebb lett Sajószentpéter is, bizonyítsa a képzőművész néhány grafikája, amilyenek később már nem születhettek meg.Kiss B.
Tweet Megosztás Facebook-on Megosztás LinkedIn-en Vissza